FOPHEF du jour: broccoli

De fophef du jour begon vroeg: Albert Heijn die z’n excuses aanbiedt voor een reclame met Jeangu Macrooy. De beste man zal ongetwijfeld goed betaald hebben gekregen om met z’n kop naast een broccoli advertentie te worden afgebeeld, dus dat kan het probleem niet zijn. Google leert dat de usual suspects boos zijn over een simpele grap: Macrooy zingt in zijn Birth Of A New Age (ja, allemaal hoofdletters heb ik geleerd van de manager) iets wat klinkt als broccoli. Mijn Kralingse buuf (76) was er zelfs van in paniek: “Ebru, wat zingt die jongen toch, ik hoor alleen maar broccoli broccoli”. 

Het leek me sterk maar omdat ik het hele nummer nooit gehoord had, zocht ik het op Youtube op. Verrek. Broccoli. Wat zingt die jongen in hemelsnaam?! Een rondje lyrics googlen kwam uit op ‘Broko mi’ en het derde ronde google translate leerde dat het niet om broccoli gaat maar om een Surinaams gezegde: ‘niemand kan mij breken’.

Mooi. Weer wat geleerd, in het Surinaamse nog wel. Maar gelukkig is het niet genoeg en moet er zoals gebruikelijk een kop rollen. Van Albert Heijn deze keer. En dat terwijl het simpel is: als je wilt dat iedereen je verstaat, kun je beter Nederlands spreken. Of zingen. Aangezien Jeangu Macrooy pontificaal met z’n kop naast een broccoli staat afgebeeld in de Albert Heijn reclame, zal het hem een rotzorg zijn wat ‘men’ verstaat. Prima grap, prima advertentie en ongetwijfeld prima verdiend. Totdat Albert Heijn z’n excuses aanbood. Als de boeroepers consequent zijn, zou Jeangu ook zijn vergoeding moeten inleveren maar dat is vast ook weer niet de bedoeling.

Broccoli, anyone?

Nog even dit: mijn columns zijn gratis te lezen. Wil je me steunen (dank je wel!), dan kan dat hier– te gek!

Klik hier